Mariëlle opent haar kledingkast en deelt het verhaal achter haar kleding. De miskopen die ze soms liever vergeet en haar zoektocht naar een stijl die echt bij haar past. Een eerlijk gesprek over kleding dragen met plezier, verkopen met gemak en persoonlijke aandacht voor jouw garderobe.
Mariëlle: “Als ik in mijn kast kijk, valt het me op dat ik ongeveer 70% nooit draag. De overige 30% zijn mijn favoriete kledingstukken en draag ik met plezier.”
Maar wat zorgt ervoor dat sommige kledingstukken van Mariëlle in de schijnwerpers staan, terwijl andere verstoffen in haar kast?
Mariëlle: “Die 30% draag ik gemiddeld 2 tot 3 jaar, simpelweg omdat ze perfect passen bij mijn stijl. Mijn miskopen zijn stukken die niet echt bij me passen, vooral niet als het aanbevolen wordt door anderen. Mijn stijl is sportief en kleurrijk en ik voel me niet op mijn gemak in te nette of te strakke kleding. Een kokerrok of hakken zijn simpelweg niet aan mij besteed.”
Mariëlle: “Het verkopen van mijn kleding op diensten als Vinted verloopt niet vlekkeloos. Die app is voor mij wat ingewikkeld en het duurt me te lang voordat een item is verkocht. Ik zou het geweldig vinden als iemand anders dat voor mij zou regelen, zelfs als diegene er geld voor vraagt. Ik ga wel eens naar een tweedehands kledingwinkel waar ze het voor mij verkopen. Het gemak van mijn kleding daar afleveren en er verder geen omkijken naar hebben, is voor mij een grote plus.”
Mariëlle: “Naast deze winkels ga ik ook wel eens naar de IJ-Hallen, waar ik mijn kleding kan verkopen. Deze ervaring is anders dan in een winkel, omdat het persoonlijker en gezelliger is. Het contact met andere mensen en de mogelijkheid om een praatje te maken tijdens de verkoop maken het leuk.”
Mariëlle: “Persoonlijke aandacht is voor mij belangrijk bij het kiezen van kleding. Ook een relaxte sfeer en eerlijkheid waardeer ik. Dit is iets wat ik soms mis in reguliere winkels, waar het meer zakelijk en afstandelijk aanvoelt.”
Mariëlle: “Als ik nu op zoek ben naar een item, ga ik het liefst naar fysieke winkels. Ik vind het lastig om het juiste product te vinden. Ik heb vaak iets in mijn hoofd, maar dan blijkt het te duur of ik weet niet hoe ik het moet combineren.”
Mariëlle: “Als ik een miskoop doe, merk ik dat het vaak voortkomt uit een rotgevoel, een drang om iets te kopen. Daar heb ik achteraf spijt van.”
Naast Mariëlle’s ervaringen, zijn er ook andere initiatieven zoals kledingruilen.
Mariëlle: “Wat betreft het initiatief van Hester om kleding te ruilen, ben ik enthousiast. Een kledingruil kun je zo gek maken als je wilt, met bijvoorbeeld hapjes, drankjes en zelfs yoga. Hier draait het niet alleen om kleding, maar ook om de beleving eromheen.”
Door een divers aanbod te creëren, kun je voor verschillende vrouwen iets neerzetten. Het idee om vrouwen zelf een keuze te laten maken uit het aanbod passend bij hun behoefte, is belangrijk als initiator. De dame die wilt kledingruilen en de dame die wilt kledingruilen én een stukje verdieping zoekt.
Wil je meer lezen over duurzaamheid? Bekijk mijn andere duurzame blogs!
Nog niet uitgelezen over mijn missie? Volg me dan op mijn Instagram!